Pumpkin Spice Latte!

Ik drink het liefst espresso :). Maar heel afentoe neem ik een koffie verkeerd (want serieus, dat is toch een vele malen leukere benaming dan latte?) omdat het zo lekker troostend is. Ik hou alleen niet zo van grote koffieketens, en al helemaal niet van Amerikaanse koffieketens die in Nederland belasting ontduiken, dus ik maak mijn PSL (oftewel koffie verkeerd met pompoen en speculaaskruiden) lekker zelf! Maar er zijn nog meer redenen om je PSL niet bij die keten te kopen. De belangrijkste is misschien dat er geen pompoen in zit. image Echte Pumpkin Spice Latte maak je zo: Meng een volle eetlepel pompoenpuree* met een theelepel speculaaskruiden. Kook 200ml amandel (of soja-) melk  en voeg de pompoenpuree al roerend toe zodat hij goed oplost. Voeg naar smaak suiker toe (vind ik zelf niet nodig). Giet de hete melk in een koffie verkeerd glas of mok en giet er een kopje espresso bij. Voor een mooi effect kan je de melk opschuimen en giet je de espresso langzaam in de melk. Om hem echt af te maken doe je er een flinke dot slagroom op (bijvoorbeeld de Schlagfix die bij veggie4u in den haag te koop is) en/of strooi je er nog wat speculaaskruiden op. *Nog een tip voor pompoenpuree: Amerikanen kopen dit een blikje. Ik ben het in Nederland nog nooit tegen gekomen, maar het is heel makkelijk zelf te maken door pompoen te koken of roosteren en vervolgesn te pureren. Voor een kopje koffie heb je maar een heel klein beetje puree nodig. Ikroostel meestal een hele pompoen voor een groter gerecht (zoals Pumpkin Bread of pompoenkoekjes), en bewaar een paar lepels puree voor de PSL.

Edit: Een nog belangrijkere reden om je PSL zelf te maken is zodat je zeker weet dat hij puur plantaardig is.  In de PSL mix van de koffieketen zit gecondenseerde koemelk.

Soja-spinazie roerbak

Sojabrokjes… Wat een onaantrekkelijk woord. Ik denk dat het me daarom zo lang heeft geduurd om eindelijk eens sojabrokjes te kopen. Maar geloof me, het is het waard, ondanks de onaantrekkelijke naam. Het is heel makkelijk in gebruik, en langer houdbaar, lekkerder en goedkoper dan veel vleesvervangers in de supermarkt. Sojabrokjes kan je in verschillende grootte kopen, bij de natuurwinkel of toko. Ik kook ze altijd eerst een kwartiertje, zoals op de verpakking staat. Voor dit snelle gerechtje wok je een uitje en knoflookje, en voeg daar de gekookte brokjes aan toe. Doe daar 1 theelepel currypoeder, een snufje chilipoeder en 1 eetlepel sojasaus bij en bak goed, zodat de brokjes alle smaken goed opnemen. Doe er tenslotte zoveel verse spinazie bij als je wilt, en laat even slinken.  Voilá een gezond en makkelijke maaltje. Je kan er rijst of noedels bij eten, maar het is ook lekker op een pitabroodje met wat knoflooksaus

Gomasio! Of: Sesamzaadjes voor extra calcium

Afentoe gebruik ik Cronometer om te kijken of ik via mijn eten wel genoeg voedingstoffen binnenkrijg. Van vitamine B12 en vitamine D wist ik (en is algemeen bekend) dat je daar beter supplementen voor kan nemen, vooral als je geen dierlijke producten nuttigt. Calcium zou in principe uit je voeding te halen moeten zijn. Maar hoeveel boerenkool en bonen ik ook eet op een dag, ik kom nooit aan mijn streefwaarde voor calcium. Tofu eten helpt ook, en veel veganisten zorgen dat ze sojamelk met toegevoegde calcium binnenkrijgen. Misschien moet ik daar op een gegeven moment ook aan, maar voor nu probeer ik mijn dieet via plantaardige voeding te optimaliseren.

Sesamzaadjes bevatten calcium! Op verschillende websites wordt bediscusieerd of het lichaam deze calcium wel opneemt. We zullen voor zekerheid de wetenschap moeten afwachten. Maar sesam is echt superlekker en kwaad kan het sowieso niet. Vandaar dit recept voor gomasio! In de macrobiotische keuken gebruiken ze dit als condiment om over je rijst te strooien. Of groenten. Of soep. Anything! En het is heel simpel: rooster een laag sesamzaadjes met een snufje zout in een koekenpan. Doe dit in een vijzel en kneus zo de zaadjes kapot, zodat de voedingstoffen (en die heerlijke geur!) makkelijker vrijkomen. Zorg wel dat je zaadjes koopt waar het buitenste velletje nog om zit (in de natuurwinkel bijvoorbeeld), anders loop je een hoop van de voedingstoffen mis. Bewaar het in een afgesloten potje en strooi rijkelijk over alles waar je het goed bij vindt passen! Zilvervliesrijst, pompoensoep, linzensoep of zelfs havervlokkenpap!

Pastinaak-venkel-prei-soep

Als je van het natuurlijke zoet van groenten houd, ga je dit soepje geweldig vinden! Het is heel simpel, maar oh zo bevredigend…

Snij 4 pastinaken, 1 venkelknol en 1 prei in gelijke stukjes en doe ze in een pan. Gooi er een groentenbouillonblokje bij en zoveel kokend water dat de groenten net onder staan. Als alles zacht gekookt is mix je de soep in de blender of met een staafmixer. That’s it! Je kan er eventueel nog wat water bij gooien als je de soep liever wat dunner wilt. In veel recepten voor pastinaaksoep zie je dat men er iets romigs door heen doet (in vegan recepten vaak sojaroom of cashewnoten), maar dat is helemaal niet nodig.

Ik ben benieuwd wat je van dit herfstreceptje vindt!

Groene, Goddelijke Dressing

Deze dressing is echt goddelijk! Ik was nooit zo van de dressing over mijn salades, ik was alleen blij met wat olijfolie en citroensap. Maar geinspireerd door Eat To Live van Dr Fuhrman ben ik echt heel veel sla gaan eten (vooral zomers) en Fuhrman vindt dat olijfolie helemaal niet zo gezond is als we denken (het is tenslotte nog steeds een highly processed product dat weinig micronutrienten bevat). Ik gebruik nog heel soms olijfolie over mijn salades, maar deze dressing is een fijne afwisseling. Echt een aanrader!

Mix (in een blender, of met een staafmixer): 1 eetlepel miso, 3 eetlepels tahin, 1 eetlepel edelgistvlokken, 1 eetlepel citroensap, een handvol fijngesneden bieslook, een handvol fijngesneden peterselie en een scheut water. Maak de dressing zo waterig als je wilt. Hij blijft in de koelkast wel even goed, maar dikt wel in. Voor gebruik weer even aanlengen met een scheutje water. Mjam! Laat me weten wat je er van vindt!

Hertshoornweegbree

De zomer is helaas al weer voorbij. Alhoewel er in elke supermarkt de hele winter door zakjes gemengde salade te vinden zijn, zul je op de boerenmarkt merken dat het aanbod in sla steeds kleiner wordt. Veldsla is er gelukkig volop! En bij mijn nieuwe vaste marktkraam kocht ik deze week Hertshoornweegbree. Ik had er nog nooit van gehoord , maar het was heerlijk. Ik maakte dus een salade met veldsla, hertshoornwegbree, wortel, radijs, avocado, zwarte bonen en gepofte quinoa.